Loopt uw kind tegen rekenproblemen aan, een te kort aan basisvaardigheden kan één van de oorzaken zijn.
Leren rekenen kun je vergelijken met het bouwen van een muur. Elke steen heeft aandacht nodig, moet geautomatiseerd worden. Op deze manier werk je aan een sterk fundament of te wel een sterk Rekenmuurtje.
Het vlot kunnen beschikken over de basiskennis van laag 1 en 2 en het beheersen van de tafels is een voorwaarde voor het procedureel correct kunnen oplossen van de sommen in de volgende fasen van het rekenen. Als uw kind de sommen uit bijvoorbeeld laag 3 nog niet voldoende geautomatiseerd heeft kan dat moeilijkheden opleveren voor de de volgende fases, het komt regelmatig voor dat dit niet gesignaleerd wordt omdat uw kind zich tot nu goed kon redden.
Om het kennen en kunnen van een leerling in beeld te brengen gebruik ik de profieltoetsen van Bandstra (www.bareka.nl) waarin de vlotte beschikbaarheid van de basiskennis wordt getoetst.
Voorbeeld Rekenmuurtje
Ik analyseer vervolgens het persoonlijk gevormde rekenmuurtje en geef hierover advies. Als blijkt dat er fases zijn die nog aandacht nodig hebben bespreek ik dat met u. De volgende stap zou kunnen zijn dat u beslist om met mijn tips en adviezen zelfstandig met uw kind gaat oefenen of dit onder mijn begeleiding te doen.
Begeleiding van mij bestaat uit een behandeling die gericht is op de volgende vragen.
– Op welk niveau is het hiaat ontstaan
– Zit het in begripsvorming
– In automatisering
– In het flexibel toepassen
Naast een onderzoek naar de rekenbasisvaardigheden kan ik ook een volledig reken procesonderzoek afnemen, waarin er aandacht is voor verschillende rekencategorieën, denk aan breuken, procenten, optellen en aftrekken. Ik kom er dan achter wat uw kind al beheerst en op welke onderdelen er nog oefening nodig is, dit in context en kale sommen.