• Start
  • Ontdekking met een Beelddenker

    Wat is het gesprek met een leerling waardevol! Tijdens het werken aan het online programma van Ik Leer Anders, woorden goed leren schrijven met behulp van inprenting. Kom ik erachter dat de letters a en e op het toetsenbord voor deze beelddenker heel veel op elkaar lijken. Beelddenkers kunnen letters draaien en dan lijken ze echt veel op elkaar. Na dit gesprekje samen opzoek naar de oplossing. Voor nu is dat een plakkertje met de A. Zo simpel en wat helpt dit.
  • Automatiseren en memoriseren

    Afgelopen week, in mijn vakantie, mijn kennis opgefrist over het belang van automatiseren en memoriseren. Het belang van een sterk rekenfundament. Rekenen is als het ware een opeenstapeling van kennis en vaardigheden die je nodig hebt voor de volgende stap. Door b.v de profieltoets van Bareka af te nemen wordt duidelijk zichtbaar waar nog inoefening en/ of herhaling nodig is. Dit wordt zichtbaar in het persoonlijk rekenmuurtje. Weer nieuwe elementen gehoord gericht op het oefenen. Heel bruikbaar in de praktijk.
  • Goed gestart!

    Ruim een maand mijn eigen bedrijf, en wat ben ik trots. Er gaan letterlijk en figuurlijk deuren voor mij open. Er is tijd en ruimte om mij verder te verdiepen. Zo ben ik bezig met een cursus Dyscalculie en rekenproblemen van Prof. dr. Hans van Luit. Na de eerste cursusdag vol energie begonnen met het diagnostisch proces onderzoek om erachter te komen wat de rekenvaardigheid van een leerling is. Er hebben al enkele leerlingen de weg gevonden naar mijn praktijk, daarnaast ben ik op bezoek geweest bij een collega van een andere school/ stichting  om het samen te hebben over goed begrijpend lezen onderwijs. Mooi om zo van elkaar te leren. Kortom een goede start!
  • End